Натюрморт. Полотно, олiя. 2003 рікНатюрморт. Полотно, олiя. 2003 р.

Naturmorte. Canvas, oil. 2003

Натюрморт. Холст, масло. 2003 г.

 

 

Перун. Из серiї “Слов’яни”. Кольоровий офорт. 1999 р. Perun. The series “The Slavs”. Colour etching. 1999 Перун. Из серии Перун. Из серiї “Слов’яни”. Кольоровий офорт. 1999 р.

Perun. The series “The Slavs”. Colour etching. 1999

Перун. Из серии "Славяне". Цветной офорт. 1999 г.

 

---

 

 ПЕРУН – Бог-громовик, покровитель вiйська, чоловiчої сили i мужностi, Син Сварога. Перун проявляється в громi та блискавцi, несеенергiю очищення, дає рухливiсть i життєву потужнiсть всiм iстотам. Загальнослов’янський культ Перуна  бере свiй початок ще в давньоарiйськiй релiгiї, де його грозовi функцiї тiсно переплелися з вiйськовими. За Велесовою Книгою, Перун – Бог прi (боротьби), Бог воїнської доблестi i слави, захисник i покровитель чоловiка-воїна. Перун у своїй небеснiй кузнi викував для русичiв-українцiв гострий меч, яким вони завжди перемагали ворогiв. У зображеннях Перуна головна  увага придiлялась волоссю (срiбне) i вусам (золотi), як на Київськiй статуї; в народi особлива увага була звернена на бороду Перуна  (пор. “Велесова борода”). Атрибути Перуна: “Перунова палиця” (те саме, що осиковий кiлок – засiб проти злих сил), стрiли, каменi, сокири, якi мають лiкувальнi властивостi.

В обрядових пiснях лiтнього перiоду  (купальськi i – так званi  – “петрiвочнi пiснi) образ Перуна був замiнений “святим Петром”, а в серпневих спасiвських обрядах – “святим Іллею”. Це свiдчить про те, що головними святами Перуна у наших предкiв були Купайло та Перуновий тиждень, що нинi припадає на 21–22 червня та 20–27 липня.

 

PERUN is the God of the Thunder, the protector of the troops and of the men’s strength. He is the son of Svarog. Perun proves himself in the Thunder and in the lightning, bears the energy of purification, gives the suppleness and life strength to all the creatures. The general Slavonic of Perun has its roots deep into the old Aryan religion, where his thunder’s functions were connected closely with the military ones.  According to the Veles’ Book, Perun is Pri (the God of the fight), the God of the military dignity and glory, he is the protector of a man-soldier. Perun forged a sharp sword in his heaven smithy for Ukrainian-Ruthenian people, and with it’s help they always won. His hair (silver) and moustaches (golden) were emphasized in Perun’s image at the statue which is in Kyiv, but his beard was emphasized by the folk  (comparison: “Veles’ beard”). The attributes of Perun are “Perun’s stick”  (the same as the aspen stake  – the remedy against evil), arrows, stones, axes, that have healing qualities.

The image of Perun was changed for ‘Saint Peter’ in the ritual songs of the summer period, and ‘Saint Ilya’ in the  August Saviour rituals. This proves that the main Perun’s festivals of our ancestors were Kupaylo and Perun’s week, which  are celebrated now on the 21–22 of June and on the 20–27 th of July.

 

ПЕРУН – Бог-Громовержец, покровитель войска, мужской сили и мужества, Сын Сварога. Перун проявляется в громе и молнии, несет энергию очищения, дает подвижность  и жизненное  могущество всем существам. Общеславянский культ Перуна  берет свое начало еще в древнеорийской  религии, где его громовые  функции тесно переплелись с военными. По Велесовой Книге, Перун – Бог при (борьбы), Бог воинской доблести и славы, защитник и покровитель мужчины-воина. Перун в своей небесной кузнице выковал для русичей-украинцев острый меч, которым они всегда побеждали врагов. В изображениях Перуна главное внимание отводилось волосам  (серебрянные) и усам  (золотые), как на Киевской статуе;  в народе особое внимание было уделено бороде Перуна (ср. "Велесова борода"). Атрибуты Перуна: "Перунова палка"  (то самое, что осиновый кол – средство против злых сил), стрелы, камни, топора, которые имеют лечебные свойства. В обрядовых песнях летнего периода (купальские – так званые – «петровы песни») образ Перуна был заменен "святым Петром", а в августовских спасовых обрядах – "святым Ильей". Это свидетельствует о том, что главными праздниками Перуна у наших предков были Купайло и  Перунова неделя, которые ныне приходится на 21– 22 июня и 20–27 июля.

 

 

Супровiд Перуна. Із серiї “Слов’яни”. Картон, олiя. 1989 р. Perun’s escort. Cardboard, oil. 1989 Сопровождение Перуна. Из серии Супровiд Перуна. Із серiї “Слов’яни”. Картон, олiя. 1989 р.

Perun’s escort. Cardboard, oil. 1989

Сопровождение Перуна. Из серии "Славяне". Картон, масло. 1989 г.

 

 

Купайло. Із серiї “Слов’яни”. Кольоровий офорт. 1999 р. Kupaylo.  The series “The Slavs”.Colour etching. 1999 Купайла. Из серии Купайло. Із серiї “Слов’яни”. Кольоровий офорт. 1999 р.

Kupaylo. The series “The Slavs”.Colour etching. 1999

Купайла. Из серии "Славяне". Цветной офорт. 1999 г.

 

---

 

КУПАЙЛО – Бог лiтнього сонцевороту (сонцестояння), покровитель шлюбу, кохання, продовження роду; походить вiд слова купа – поєднання статей, вступ у шлюб; купайлицею також називається ритуальне вогнище цього свята, де священну роль виконують вогонь i вода як засоби очищення (пор. також слово купатися). В Українi збереглася назва Купальського вогнища – собiтка (вiд “со+бiтiє” – зiбрання, “буття разом”). Нашi Купайло i Купайлиця за значенням близькi до римського Купидона i грецької Кибели, що є Богами шлюбу, пристрастi, любовi. На думку археологiв, у лiсостеповiй зонi України Купайло (Собутка) святкувалося вже три тисячi рокiв тому. На честь цього свята у полякiв названа священна гора Слєнжа (Собутка).

Велесова Книга донесла нам таке розумiння Купальського свята: “Це Бог Купайло гряде до нас i говорить нам, що повиннi стати гордi i чистi тiлами i душами нашими” (дошка 21). КУПАЛБОГ “до Митнищ правитиме всяким омовiнням” (дошка 38-А), вiрогiдно, Митнища – одна з назв купальського перiоду. В обрядах Купайла збереглося священне значення вогню (стрибання через Вогнище, спалювання непотрiбних речей) i води (купання, перепливання через рiчку), бо“Сварог уставив тi омовiння i Купалища i те вказав, що не смiємо те покинути. І умиємо тiла, й умиємо душi свої в чистих водах живих...” (дошка 26).

Імена, похiднi вiд Купайло: КУПАВА – дiвчинка, народжена на це свято; iм’я означає красива, гарна, по-святковому вбрана, а також – жiнка з плавною гордою ходою; КУПАВОН – чоловiче iм’я, що означає збуджений, пристрасний, нестримний.

 

KUPAYLO  is the God of the summer solstice, the protector of marriage, love and continuation of kin; it derivated from the word kupa – union of sexes, marrigge. A ritual bonfire of this festival, where fire and water take the sacred parts of cleanup methods is called kupaylitsia (compare with kupatisia).

There is the name of the Kupalske bonfire – sobitka (from “so + bitiye” that means “to be together”) in Ukraine. The Ukrainian Kupaylo and Kupaylitsia are close to the Roman Cupid and to the Greek Cybele (Rhea). They are the gods of marriage, love and passion. Archaeologists think that Kupaylo festival  (Sobutka) was celebrated in the forest-steppe zones of Ukraine three thousands years ago. In Honour of the festival the holy mountain Slenzha (Sobutka) was named by the Poles.

The Veles’ Book also tells us of the Kupaylo  festival: “This is a God Kupaylo, who comes saying that we should become proud and have pure bodies and be pureminded” (table 21). KUPALBOG “will rule our souls till the  Mitnishcha”  (table 38-A). The  Mitnishcha might be the name of Kupalsky period. A sacred meaning of fire (jumping through the fire, burning some unnecessary things down) and water (bathing, swimming across the river) has been preserved in Kupaylo rituals. As the book tells “Svarog has established the ablution and bathing traditions and told us not to dare to give them up. So let’s wash our bodies and souls in that pure water of life...” (table 26).

The names which are derived from Kupaylo: KUPAVA – a girl born on  this festival; the name means nice, beautiful, dressed up, and also – a woman with graceful and proud walking; KUPAVON – a man’s name, that means excited, passionate, irrepressible.

 

КУПАЙЛA – Бог летнего солнцеворота  (солнцестояния), покровитель брака, любви, продолжения рода; происходит от слова купа – объединение полов, вступление в  брак; купайлицей также называется ритуальный костер этого праздника, где священную роль выполняют Огонь и Вода как средства очищения  (ср. также слово купаться). В Украине сохранилось название Купальского костра  – собитка (от "со+бытие" – собрание, "бытие вместе"). Наши Купайло и Купайлица по значению  близкие к римскому Купидону и грецкой Кибелы, которие есть Богами  брака, страсти, любви. По мнению археологов, в лесостепной зоне Украины Купайла  (Собутка) праздновался еще три тысячи лет назад. В память об этом празднике у поляков названная священная гора Слєнжа (Собутка).

Велесова Книга донесла нам такое понятие Купальского праздника: "Это Бог Купайла грядет к нам и говорит нам, что должны стать гордые и чистые телами и душами нашими"  (доска 21). КУПАЛБОГ "к Митнищ будет править всяким омовением" (доска 38-А), достоверно, Митнища одна из названий купальского периода. В обрядах Купайла сохранилось священное значение Огня  (прыганье через Костер, сжигание ненужных вещей) и Воды  (купание, переплывание через реку), так как "Сварог установил те омовения и Купалища и указал, что не смеем то покинуть. И умоем тела, и умоем души свои в чистых водах живых..." (доска 26).

Имена, производные от Купайло: КУПАВА – девочка, родившаяся на этот праздник;  имя означает красивая, по-праздничному наряженная, а также – женщина с плавной гордой походкой; КУПАВОН – мужское имя, кото орое означает возбужденный, страстный, неудержимый.

 

 

Серед трав. Із серiї “Слов’яни”. Тонований папiр, акварель,  пастель. 997 р. In the grass. The series “The Slavs”. Toned paper, water-colour, pastel. 1997 Среди трав. Из серии Серед трав. Із серiї “Слов’яни”. Тонований папiр, акварель, пастель. 1997 р.

In the grass. The series “The Slavs”. Toned paper, water-colour, pastel. 1997

Среди трав. Из серии "Славяне". Тонированная бумага, акварель, пастель. 1997 г.